Przedstawiamy drugą część artykułu o zasadach kreacji skutecznych kampanii marketingowych, dzięki której poznasz więcej szczegółów na temat efektywnych działań w Internecie.

Komunikacja z klientem

Przed wysyłką newslettera, przemyśl jakie treści chcesz wysyłać do swoich klientów i w jaki sposób chcesz do nich dotrzeć. Dostosuj je do swojego głównego założenia, wszystkie działania muszą być spójne. Możesz pozyskać klientów za pomocą rozpowszechniania ciekawych i przydatnych treści. Postaw  się w roli eksperta, który dzieli się swoją wiedzą z klientami i tym samym zdobądź ich zaufanie. W ten sposób możesz również łatwo zaprezentować swoją ofertę. Dla przykładu, napisz jak prawidłowo pielęgnować skórę trądzikową i poleć zabiegi oraz kosmetyki na trądzik z Twojej oferty. To podpowie Twojemu klientowi co powinien wybrać dla siebie.

Pamiętaj, że bardzo ważna jest jakość tekstów umieszczanych w newsletterze. Najlepsza grafika nie zdziała cudów, jeśli treść nie będzie zachęcająca. Kluczowe tutaj jest umiejętne połączenie merytorycznego przekazu z formą typowo sprzedażową. Klientka musi poczuć co zyska, jeśli skorzysta z twoich usług, bo tylko wtedy się na nie zdecyduje.

Oprócz porad dotyczących pielęgnacji, warto wysyłać informacje o nowościach, polecać produkty, wysyłać kody rabatowe, aktualne promocje lub zaproszenia na wydarzenia organizowane w salonie.

Częstotliwość wysyłki

Częstotliwość wysyłki newslettera powinna być uzależniona od treści, które masz do przekazania. Nie wysyłaj wiadomości, gdy nie masz żadnego wartościowego przesłania. Mailing przynajmniej raz w miesiącu nie pozwoli odbiorcom o Tobie zapomnieć, natomiast wiadomości w niedługim odstępie czasu mogą wręcz odstraszyć i spowodować rezygnację z subskrypcji.

Warto przygotować harmonogram, który zmotywuje nas do systematycznego działania. Harmonogram należy przygotować na nie więcej niż 2-3 miesiące do przodu, ponieważ po tym czasie możemy mieć już jakieś wnioski, które spowodują zmianę działania. Ilość prowadzonych działań w harmonogramie musi być dostosowana do naszych możliwości czasowych. Warto jednak określić dokładne daty wysyłki newsletterów, promocji czy aktualizacji treści na stronie. Pamiętajmy również, aby przygotowane działania miały chwytliwe i interesujące hasła. To zachęci klientów do zapoznania się z ich treściami.

Ważna jest również pora wysyłania wiadomości e-mail. Twoi klienci są różni, mają odmienne zwyczaje, więc aby zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia do jak największej liczby z nich, zdecyduj się na dopasowanie czasu wysyłki indywidualnie do poszczególnych odbiorców. Zapracowana bizneswomen prywatne maile przejrzy raczej wieczorem, po pracy, natomiast studentka sprawdzi pocztę w przerwie między zajęciami.

W kolejnym artykule przedstawimy możliwości aplikacji gabi.net dotyczące personalizacji bazy i wysyłek o różnych porach.

Estetyka newslettera

Aby zwiększyć skuteczność newslettera, oprócz treści merytorycznych bardzo ważna jest graficzna oprawa, która ma zapadać w pamięć, jednak nie odciągać od istotnych treści, a jedynie z nimi współgrać i uzupełniać je. Właśnie dlatego, większość newsletterów nie ma postaci zwykłego tekstu, ale jest wzbogacone o obrazki, które wizualizują to, co chcemy powiedzieć. To elementy graficzne szybciej i skuteczniej przykują uwagę i poinformują o promocji lub najnowszej ofercie.

Informacje jakie przekazujesz powinny być umiejętnie eksponowane przez odpowiednie sformatowanie i grafikę. Wyobraź sobie, że odbiorca otwiera newsletter, którego grafika ma słabą jakość albo tekst jest za mały, by go przeczytać. Nie będzie zaskoczeniem, że zechce on taki newsletter usunąć. Dlatego trzeba poświęcić odrobinę czasu na zadbanie o odpowiednią estetykę newslettera. Dopracowany i dobry graficznie newsletter zwiększa czytelność treści, skupia uwagę tam, gdzie jest taka potrzeba. Pamiętaj o odpowiednim doborze wielkości i kolorów czcionek, który ułatwi czytanie treści.

Przed umieszczeniem grafiki w newsletterze nie zapominaj o prawach autorskich. Najlepiej jest dodawać obrazki, których twórcy zgodzili się na ich wykorzystanie i skorzystać z dzieł dostępnych jako domena publiczna, albo na tzw. wolnych licencjach.  W Internecie można też znaleźć serwisy, które oferują głównie lub wyłącznie darmowe obrazki do swobodnego wykorzystania (np. Pixaba, Pexels). Innym rozwiązaniem jest współpraca a grafikiem, który stworzy dedykowane ilustracje dostosowane do Twoich potrzeb.

Newsletter testowy

Jeśli jesteś już prawie pewien, że mailing, który przygotowałeś jest dobry, zrób ostatni test. Testowanie mailingu jest dużo ważniejsze niż Ci się wydaje. Warto poświęcić kilka chwil na odpowiednią analizę przed wysyłką, by mieć pewność, że planowane kampanie będą efektywne.

Kampania testowa pozwala Ci przesłać gotową kreację email na swoją własną skrzynkę. Powinna ona poprzedzać każdą kampanię, aby dać Ci pewność, że wiadomość wygląda tak jak tego chciałeś, linki działają poprawnie, a grafiki są dobrej jakości.

Zawsze może okazać się, że link nie działa prawidłowo lub parametry źle się zaciągnęły i odbiorca nie zostanie przekierowany do obiecanego w wiadomości miejsca. Aby uchronić się przed takimi błędami, zanim wyślesz newsletter do swoich klientów, „przekilkaj” dokładnie newsletter testowy, który do siebie wysłałeś.

Przed wysyłką zwróć również uwagę, aby w Twojej wiadomości nie znalazły się błędy ortograficzne, interpunkcyjne, przemieszczone grafiki. W razie konieczności nanieś poprawki, przetestuj jeszcze raz i dopiero wtedy wyślij do swoich odbiorców, a najlepiej odczekaj przynajmniej kilka godzin, a najlepiej jeden dzień, jeśli masz taką możliwość. Po tym czasie przejrzyj i przeczytaj wszystko jeszcze raz. Na pewno zauważysz miejsca wymagające poprawek i zmian, możliwości skrócenia tekstu albo dopisania ważnych informacji. To całkowicie normalne , dobre teksty potrzebują czasu i rzadko pierwsza utworzona wersja jest tą najlepszą.

Efekty kampanii

Kiedy już rozpoczniemy nasze działania podstawą jest obserwowanie i mierzenie ich skuteczności. Sprawdzaj czy po wysyłce newslettera promocyjnego jest widoczny wzrost zapytań o zabiegi i wzrost sprzedaży. Postaraj się wprowadzać działania tak, aby Twoje promocje były zróżnicowane i pozwoliły każdemu znaleźć coś dla siebie. Możesz wykorzystać kody rabatowe na zabiegi, pakiety zabiegowe lub promocje na produkty detaliczne.

Należy jednak pamiętać, że początkowo te starania mogę zostać niezauważone i niedocenione przez naszych klientów. Wszystkie nowe działania potrzebują czasu, aby przyniosły zamierzone efekty. Daj czas swoim klientom na przyzwyczajenie się do nowej komunikacji z Twojej strony. Nie poddawaj się po jednej czy dwóch kampaniach, które nie przyniosą efektu, jakiego się spodziewasz. Pierwsze wnioski z zastosowanych działań możesz wyciągać po 2-3 miesiącach od momentu ruszenia kampanii.