Za granicą udział sprzedaży kosmetyków w salonach sięga nawet do 70% miesięcznego obrotu. Zatem jak sprawić, by skuteczniej sprzedawać kosmetyki w swoim salonie oraz jak efektywnie zarządzać odsprzedażą produktów?

Sprzedawać czy nie sprzedawać? – oto jest pytanie

Sprzedaż detaliczna kosmetyków w salonie to coraz częściej spotykana praktyka w branży beauty. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest bardzo prosta: odsprzedaż produktów w gabinecie może zwiększyć przychody firmy nawet dwukrotnie. Mimo oczywistych korzyści finansowych wynikających z prowadzenia w salonie sprzedaży detalicznej kosmetyków cały czas można spotkać się również z poglądem, że takie praktyki są niewłaściwe. Główny argument przeciwko związany jest z tym, że nie powinno się narzucać klientom własnych kosmetyków. Ale właściwie dlaczego? To prawda, iż klient przychodzący do Ciebie na wizytę chce się zrelaksować i nie myśleć o sprawach zbędnych. Oczekuje również, że poprawi swój wygląd, a efekt będzie widoczny i długotrwały. Kontynuacja stosowania danych kosmetyków może mu tylko to ułatwić.

Produkty, które oferujecie w salonach, to zazwyczaj sprawdzone marki używane w profesjonalnej pielęgnacji. Przede wszystkim posiadają lepsze składniki – zawierają więcej substancji aktywnych, w większych ilościach, co również znacząco wpływa na ich skuteczność. Klienci korzystający z usług Twojego salonu i zadowoleni z efektów wykonywanych zabiegów mogą dalej kontynuować kurację w swoim domu. Ponadto kosmetyków oferowanych w Twoim salonie klient nie kupi sam w drogerii.

Jak skutecznie sprzedawać kosmetyki w salonie?

Dobry sprzedawca to specjalista w swojej dziedzinie, potrafiący w rozmowie z klientem rozpoznać jego potrzeby i aktywnie zaoferować produkty odpowiadające jego oczekiwaniom. Dzięki własnej wiedzy i doświadczeniu możesz doradzić klientowi, jakie kosmetyki będą odpowiednie dla niego oraz dopasować je pod jego preferencje. Warto na początek ustalić pewien schemat rozmowy zawierającej odsprzedaż, który z czasem stanie się rutynowy i naturalny. Każda wykonana usługa powinna zakończyć się podsumowaniem wizyty i przedstawieniem dalszego planu działania, czyli również kontynuacji domowej pielęgnacji.

Trzy najważniejsze kwestie w skutecznej sprzedaży kosmetyków w salonie:

  1. Przeszkolenie pracowników w kwestiach znajomości kosmetyków (składu, działania, przeznaczenia, głównych zalet) oraz technik sprzedażowych (świadoma i aktywna sprzedaż)
  2. Odpowiednie wyeksponowanie kosmetyków w salonie (w gablocie, na półce) oraz przygotowanie broszur, katalogów z informacjami o nich
  3. Narzędzia ułatwiające zarządzanie magazynem produktów w salonie (program do zarządzania salonem – aplikacja Gabi.net, inwentaryzacje)

 

Jak zarządzać sprzedażą kosmetyków w aplikacji Gabi.net?

Dzięki aplikacji Gabi.net sprzedaż detaliczna produktów w Twoim salonie będzie jeszcze łatwiejsza. Moduł Magazyn został stworzony w celu organizacji i kontrolowania na bieżąco sprzedaży kosmetyków z poziomu Twojego salonu. Aby skorzystać ze wszystkich funkcjonalności tego modułu, należy w pierwszej kolejności:

  • utworzyć strukturę „Drzewa kategorii”;
  • wprowadzić dane producentów (Producenci => Dodaj producenta);
  • wprowadzić dane o produktach (Lista produktów => Dodaj produkt);
  • wprowadzić dane dystrybutorów (Dystrybutorzy => Dodaj dystrybutora; opcjonalnie).

 

Kategorie produktów

Aplikacja Gabi.net wyposażona została w funkcję drzewa kategorii – jego strukturę tworzysz sam, dzięki czemu będzie ona w pełni odpowiadać Twoim potrzebom. W strukturze organizacyjnej możesz dodawać dowolną ilość zagłębień, tworząc drzewo rozbudowane o liczne kategorie i podkategorie. Jeśli chcesz dodać kategorię główną, wpisz jej nazwę w pole, a z listy rozwijanej wybierz „brak kategorii nadrzędnej”. Jeśli natomiast chcesz utworzyć podkategorię, z listy rozwijanej wybierz kategorię nadrzędną, w której umieszczona zostanie utworzona przez Ciebie podkategoria. Zatwierdź wprowadzone dane przyciskiem Zapisz.Jak sprzedawać kosmetyki - kategorie produktów

Baza producentów i dystrybutorów

Aby wprowadzić dane producentów do bazy, w lewym menu w module Magazyn wybierz kategorię Producenci. Następnie kliknij przycisk Dodaj producenta, w formularzu wprowadź dane producenta i zatwierdź zmiany przyciskiem Zapisz (etykiety z gwiazdką wskazują na wymagane pola). Analogicznie należy postąpić w przypadku dodawania dystrybutorów do bazy (zdefiniowanie dystrybutorów jest opcjonalne).Jak sprzedawać kosmetyki - nowy producentBaza produktów

Aby dodać produkty do bazy w lewym menu w module Magazyn, wybierz kategorię Lista produktów. Następnie kliknij w przycisk Dodaj produkt i wprowadź wymagane dane w widocznym formularzu. Po wprowadzeniu „Ceny zakupu netto” produktu automatycznie wyliczy się „Cena zakupu brutto”. Po wprowadzeniu wartości „Marży”, automatycznie wyliczy się „Cena sprzedaży brutto”. Wprowadź ilości dostępnych sztuk danego produktu. Przy każdej sprzedaży stan magazynowy pomniejszy się o ilość wydanych sztuk produktu. Taka kontrola uniemożliwi sprzedaż produktów niedostępnych w danej chwili dla sprzedaży. Wprowadzone zmiany zatwierdź przyciskiem Zapisz.

WAŻNE: Format wyświetlania produktu na potrzeby aplikacji jest następujący: Nazwa produktu, Producent (Wielkość opakowania), np. Tonik rozjaśniający, Mary Cohr (100 ml).Jak sprzedawać kosmetyki - nowy produkt

Sprzedaż produktów

Możesz prowadzić sprzedaż produktów z dwóch poziomów. Jeśli chcesz sprzedać produkt przy okazji wizyty klienta w Twoim salonie, skorzystaj z opcji sprzedaży produktu z poziomu Terminarza. Jak sprzedawać kosmetyki - sprzedaż produktu przy wizycieJeśli natomiast chcesz sprzedać wyłącznie produkt, skorzystaj z opcji sprzedaży z poziomu modułu Magazyn. W formularzu zamówienia w kategorii Sprzedaj produkt uzupełnij dane klienta. Jeśli klient ma na swoim koncie przypisany rabat, przywoła on się automatycznie w polu Rabat po wyborze klienta. Pole to jest edytowalne. W każdej chwili możesz zmienić wartość rabatu.

Jak sprzedawać kosmetyki - sprzedaż produktówWybranie pracownika umożliwi kontrolę jego aktywności sprzedaży, która wyświetlana jest w formie tabeli w statystykach pracowników. Po zatwierdzeniu zamówienia, w nowym widoku Podgląd zamówienia można skorzystać z opcji wydruku potwierdzenia realizacji zamówienia.