Własny salon fryzjerski lub kosmetyczny to Wasza szansa na spełnienie marzeń i niezależność. Jednak samodzielne prowadzenie biznesu wiąże się również z ogromnym wyzwaniem. Pytań o szanse na powodzenie nasuwa się wiele. Co zrobić, by uniknąć podstawowych błędów przy rozkręcaniu własnej działalności? Jak osiągnąć sukces w swojej branży?

Statystyki są druzgocące – co trzeci mały biznes zamykany jest w ciągu 2 lat. Co zawodzi najbardziej? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie – czasem po prostu rzeczywistość okazuje się zbyt brutalna. Nie każdy posiada predyspozycje do prowadzenia i zarządzania firmą. Brak porządnego biznesplanu, przeszacowanie kosztów i własnych możliwości – to kolejne przyczyny niepowodzenia. Mając jednak na uwadze realia danej branży i wszelkie przeszkody mogące stanąć na Twojej drodze, możesz bez problemu osiągnąć wymarzony sukces!

Kobieta trzymająca tabliczkę "otwarte" na drzwiach nowego salonu

5 rad dla osób otwierających własny salon

Przejdźmy zatem do omówienia kilku podstawowych zasad, które pozwolą uniknąć porażki Twojego biznesu na jego początkowym etapie.

  1. Ucz się na błędach innych! – wiedza osób, które z powodzeniem działają już na rynku beauty, jest bezcenna! Porozmawiaj z innymi doświadczonymi właścicielami salonów urody na temat rozkręcania nowego biznesu i poproś o ich prywatne wskazówki dotyczące prowadzenia gabinetu. Być może wskażą Ci tematy, o których sam nie miałbyś pojęcia, a które są warte przemyślenia przy otwieraniu własnego salonu.
  2. Dobra lokalizacja kluczem do sukcesu! – poświęć więcej czasu na poszukiwania lokalu pod Twój salon. Niekoniecznie musi być to główny plac w Twoim mieście, ale zwróć uwagę na takie aspekty, jak nasilenie ruchu samochodowego oraz pieszego, łatwy dojazd i dogodny parking. Nie śpiesz się z wyborem, nie zgadzaj się na półśrodki – to bardzo ważna decyzja, której konsekwencje odczujesz dotkliwie w późniejszym czasie. Dobrze zlokalizowany salon to magnes dla klientów, którzy jeszcze nie znają Ciebie i Twoich efektów pracy.
  3. Pomyśl o sobie jako o szefie! – uwielbiasz swoją pracę, jesteś dobry w tym, co robisz, a najlepszym dowodem na to są zadowoleni klienci. Jednak nie zawsze od razu będziesz dobrym szefem – nie każdy ma predyspozycje przywódcze, większość z nas musi stopniowo nauczyć się, jak zarządzać innymi i prowadzić własny biznes. Co może pomóc Ci w staniu się prawdziwym bossem? 🙂 Mamy kilka propozycji: rozmowy z właścicielami firm, baczne obserwacje innych szefów podczas ich naturalnego planu dnia czy kurs zarządzania salonem.
  4. Nie przesadzaj z drogim wyposażeniem! – na start naprawdę wystarczy Ci dobrze zlokalizowany, czysty i schludny salon z podstawowym i niezbędnym wyposażeniem. Nie wpędzaj się w ogromne długi w początkowych miesiącach działalności, kiedy najistotniejsze jest zdobycie pierwszych klientów. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze wydaj lepiej na działania promocyjne.
  5. Promuj się! – niestety, nie wystarczy samo otwarcie drzwi salonu, by przyciągnąć i przekonać klientów do siebie. Najpierw musisz poinformować swoich potencjalnych lub dotychczasowych klientów o tym, kim jesteś i co będziesz robić, gdzie znajduje się Twój gabinet oraz jakie korzyści wynikają z wizyt u Ciebie. Plan marketingowy nastawiony na wielokanałowość przekazu to Twój klucz do sukcesu. Regularnie komunikuj o swojej działalności w różnych miejscach (social media, witryna salonu, sms/email), bądź konsekwentna i wytrwała.

Powodzenia!